Zwangerschapstips

Vanaf het moment dat je een positieve zwangerschapstest hebt, zijn er een aantal belangrijke tips die je meteen kan toepassen.

| Foliumzuur

Foliumzuur speelt een rol in de aanmaak van rode bloedcellen in het lichaam. In het begin van de zwangerschap speelt het ook een rol in het voorkomen van neurale buis defecten bij een ongeboren kind. Voorbeelden van neurale buis defecten zijn; een open rug, hazenlip, open gehemelte of een open schedel.

Foliumzuur is vitamine B11. Deze vitamine zit in bananen, sinaasappelen, peulvruchten, gist, melk en groene bladgroenten. Het advies is om naast gezonde voeding elke dag een tablet van 0,4-0,5 milligram foliumzuur te slikken vanaf het moment dat je een kinderwens hebt tot en met de 10e week van je zwangerschap. De tabletten zijn zonder recept bij de drogist of apotheek verkrijgbaar.

| Voeding

Gezond en gevarieerd eten is belangrijk, zowel voor als tijdens de zwangerschap. Wanneer je ontdekt dat je zwanger bent worden de organen van het ongeboren kind al aangelegd. Voldoende bouwstoffen zijn hiervoor van belang. Deze bouwstoffen zitten in gezonde voeding.

Hou tijdens de zwangerschap rekening met de volgende tips:

Drink minimaal 1,5-2 liter per dag

Eet dagelijks 2 stuks fruit en varieer het fruit dagelijks

Eet dagelijks minimaal 200 gram groente en varieer de groenten dagelijks

Eet twee keer per week vette vis zoals zalm  of sardientjes. Zorg ervoor dat je de vis goed verhit om eventuele bacteriën te doden. Visolie is een alternatief voor vette vis.

Pas op met geraffineerde suikers en snelle koolhydraten zoals koek, snoep en chips, witte pasta, wit brood en witte rijst. Deze voedingsmiddelen geven je een snelle suikerpiek waardoor je hierna juist minder energie hebt.

| Bewegen

Als je zwanger bent is het belangrijk om te blijven bewegen. Probeer elke dag minimaal 30 minuten te bewegen, zoals lopen, fietsen of zwemmen.

Wanneer je voor de zwangerschap al sportte raden wij je aan om hier tijdens de zwangerschap mee door te gaan. Een goede conditie van je lichaam levert je in de zwangerschap en tijdens de bevalling een groot voordeel op. Blijf tijdens het sporten luisteren naar je lichaam. Het is normaal dat je gaandeweg de zwangerschap een stapje terug moet doen. Als je een contactsport, zoals basketbal of volleybal beoefent dan raden wij je aan een alternatieve sport te doen tijdens de zwangerschap.

| Werk

Een zwangerschap kan invloed hebben op het al dan niet kunnen uitvoeren van je werkzaamheden. Dit verschilt per zwangere. Het is ons advies om naar je eigen lichaam je luisteren en naar de grenzen die je eigen lichaam aangeeft. Als je je werk niet meer goed kan uitvoeren is een gesprek met de bedrijfsarts aan te raden. Deze beoordeelt welke aanpassing gedaan moet worden op de werkvloer.

Er zijn situaties waarin je werk schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind. Het Erfocentrum en het RIVM hebben in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgeledenheid een brochure ontwikkeld: ‘Kinderen krijgen? Denk na over risico’s op uw werk!’ 

| Medicijnen

Bepaalde medicijnen kunnen schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Als je medicijnen gebruikt of hebt gebruikt voordat je zwanger werd (tot 4 weken voor de bevruchting) raden wij je aan dit bespreekbaar te maken met degene die de medicijnen heeft voorgeschreven en met ons.

| Roken, alcohol en drugs

Roken en het gebruik van alcohol en drugs tijdens de zwangerschap wordt nadrukkelijk afgeraden. Dit in verband met de risico’s van roken en de risico’s van het gebruik van alcohol en drugs. Als je moeite hebt met stoppen met roken of onthouding van alcohol en drugs nemen we tijdens het spreekuur de tijd om dit bespreekbaar te maken en om te kijken hoe we je hierbij kunnen helpen. Kijk hier voor de folder ‘Wat je moet weten over alcohol en roken vóór, tijdens en na de zwangerschap’.

Contact

Hoekbree 1D,
9403 GR in Assen.

0625138561 

Volg ons

Aangesloten bij

Contact

Hoekbree 1 D,
9403 GR in Assen.

06.25138561 

Volg ons

Aangesloten bij

Aangesloten bij